Iskola-előkészítő: miért és hogyan?

Az óvoda és az iskola között hatalmas szakadék tátong. Míg az óvodában a tanulási idő 20 percet tesz ki egy nap, addig az iskolában ugyanez négyszer vagy ötször 45 perc. Alkalmazkodni az új helyzethez, új elvárásokhoz elég megterhelő a gyerekek számára, és még nem is beszéltünk arról, hogy írni, olvasni, számolni megtanulni nem kis feladat.

Hangsúly a részképesség-fejlesztésen

Az iskolához szükséges készségek kialakításához elengedhetetlen a részképességek fejlesztése. Ezek egymásra épülő rendszert alkotnak, így az egyik alulműködése kihat a többire, és kedvezőtlenül befolyásolja az iskolai eredményességet.

Nézzük meg, mit is jelent ez a gyakorlatban. Ahhoz, hogy egy szót el tudjak olvasni fel kell ismernem a leírt betűket, a hozzájuk tartozó hangokat, és egybe kell fűznöm őket. Ehhez használom a vizuális észlelést (látom), a vizuális memóriát (emlékszem a tanult betűkre), az auditív percepciót és memóriát (felismerem és emlékszem a betűhöz köthető hangra), az analízis-szintézist és a fonológiai tudatosságot (először felismerem a betűket külön-külön, majd összekötöm őket), a munkamemóriát (emlékszem a betűkre, amiket össze kell kötnöm), a téri orientációt és a szerialitást (balról, jobbra haladok, és helyes sorrendben kötöm össze a betűket).

Ha ezek közül valamelyik nem működik megfelelően, nem fog menni az olvasás. Ezért nagyon fontos iskolakezdéskor a biztos alapok megléte.

A foglalkozásokon kiemelt szerepet kap a finommotorika, a nagymozgások, a téri, idői orientáció, a szerialitás, az analízis-szintézis, a szem-kéz koordináció, a ritmus, a beszédészlelés, a figyelem, a szókincs fejlesztése és a kézdominancia kialakítása.


Amit a foglalkozásokról tudni érdemes.

A foglalkozásokról

Az iskola-előkészítő januártól június közepéig tart. Ez alatt az idő alatt nem csak a részképességekre helyezünk hangsúlyt, hanem fontosnak tartjuk a szabályok kialakítását is. Nagyon nagy a váltás a két intézménytípus között, hiszen a játék, a beszélgetés – ami az óvodában még természetes volt – a tanórán már nem megengedett. Ez sokszor szorongást kelt a gyerekekben, és nehézséget okoz az iskolában, az átállás időbe telik, ezért foglalkozásainkon folyamatosan alakítjuk a szabályokat, hogy mire elkezdik a gyerekek az iskolát, ezek már ismerősek legyenek számukra. Minden alkalommal két pedagógus van jelen, akik előre meghatározott szerepkörök szerint működnek együtt. A tevékenységek főként csoportos formában zajlanak, strukturáltan felépítve a részképességek fejlesztését, de időről időre sor kerül egyéni foglalkozásokra is.

Nagyon fontosnak tartjuk a gyerekek iskolára történő felkészítése mellett a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartást. A foglalkozás megkezdésekor szükségesnek tartunk egy egyéni szülőkonzultációt, ez plusz költség, de elengedhetetlen a későbbi fejlesztés kijelölése szempontjából. Ezt követően minden foglalkozás végén biztosítunk lehetőséget a beszélgetésre. A foglalkozások 2x50 percesek, így 15 óra 10 perckor érnek véget, de még húsz percig biztosítunk felügyeletet, hogy igény esetén beszámolhassunk a gyerekek fejlődéséről, és a szülők fel tudják tenni kérdéseiket.

Ha részletesebb tájékoztatást szeretnél, írj az info@tanulósziget.hu e-mail címre, vagy hívj minket a 06202199023 telefonszámon!